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The wall

 

Pink Floyd – The Wall is a 1982 British surrealist live-action/animated musical drama film directed by Alan Parker with animated segments by political cartoonistGerald Scarfe, and is based on the 1979 Pink Floyd album of the same name. The film centers around a confined rocker named Pink, who, after being driven into insanity by the death of his father and many depressive moments during his lifetime, constructs a metaphorical (and sometimes physical) wall to be protected from the world and emotional situations around him. When this coping mechanism backfires he puts himself on trial and sets himself free. The screenplay was written by Pink Floyd vocalist and bassist Roger Waters.

Like its musical companion, the film is highly metaphorical, and symbolic imagery and sound are present most commonly. However, the film is mostly driven by music, and does not feature much dialogue. Gerald Scarfe drew and animated 15 minutes of animated sequences, which appear at several points in the film. It was the seventh animated feature to be presented in Dolby Stereo. The film is best known for its disturbing surrealism, animated sequences, sexual situations, violence and gore. Despite its turbulent production and the creators voicing their discontent about the final product, the film has since fared well generally, and has established cult status.

(From Wikipedia, the free encyclopedia)

 

In una stanza d’albergo a Los Angeles, Pink, famosa rockstar con problemi di droga, sta guardando alla TV un vecchio film di guerra grazie al quale rivive i momenti più significativi della sua tragica esistenza: il padre morto nella seconda guerra mondiale quand’egli era ancora in fasce, il crudele maestro di scuola, la madre iperprotettiva, la moglie infedele e le stupide groupies che darebbero l’anima per stare con lui.

Tutti questi avvenimenti non hanno fatto altro che erigere intorno a Pink un muro psicologico che lo protegge dalle altre persone, ma che col passare del tempo lo soffoca. Pink, dopo avere portato con sé in albergo una groupie e avere distrutto la stanza, pone l’ultimo mattone nel muro, chiudendosi del tutto nella sua follia. Le persone che organizzano il tour lo trovano in condizioni disumane e, dopo averlo rimesso in sesto, lo trascinano a un concerto che sembra una parata nazista.

Qui Pink marcia, seguito da agguerriti skinheads, sulle altre persone, raggiungendo il culmine della pazzia; poi, stanco di questa allucinante situazione, si autosottopone a un processo in cui tutti i personaggi significativi della sua vita, rappresentati come grottesche creature, l’accusano delle sue infamie.

Alla fine il giudice Verme impone a Pink di distruggere il muro, riesponendolo così al mondo reale.

(Da Wikipedia, l’enciclopedia libera)